• سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی (میخک) بستری برای ارائه کلیه خدمات کنسولی به هموطنان ایرانی در حوزه های گوناگون شامل امور گذرنامه، امور سجلی، امور اجتماعی، تنظیم وکالتنامه، تایید اسناد و . . . می باشد که مراحل آن با تشکیل پرونده الکترونیک (پروفایل) آغاز و با تکمیل فرمهای خدمات مورد نظر و بارگذاری (آپلود) تصویر اسناد مربوطه و ارسال آن برای نمایندگی مورد نظر انجام میگردد.

    بنا به ملاحظات امنیتی و رعایت حفاظت از اطلاعات حریم خصوصی مراجعین، بازخورد، اطلاع رسانی و انعکاس نتایج درخواست فقط از طریق ارسال خودکار رایانامه (ایمیل) به ذینفع انجام شده و از این رو با ارسال درخواست تکمیل شده، هیچگونه اطلاعات و سوابقی در سامانه باقی نمانده و هرگونه اصلاح و یا تکمیل اطلاعات درخواست، صرفا از طریق مراجعه به نمایندگی تعیین شده در خواست امکانپذیر میباشد.

  • استفاده از اسناد رسمی صادره از سوی مقامات رسمی یک کشور در کشور دیگر نیازمند تایید صحت آن از سوی سفارتخانه های یک و یا هر دو کشور بوده و در این راستا هموطنان باید قبل از ارائه و استفاده از اسناد مختلف تحصیلی، درمانی، تجاری، مالی و . . . صادره از مقامات رسمی کشورمان در کشور محل اقامت و یا بالعکس، اقدام به تایید این اسناد در وزارت امورخارجه و یا نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور بنمایند.

    از این رو هموطنان میتوانند با استفاده از خدمات بخش تایید اسناد سامانه میخک و تکمیل پرسشنامه ها، بارگذاری اسناد مورد نیاز و ارسال آن به نمایندگی مورد نظر و نیز مراجعه حضوری (با در دست داشتن کدرهگیری دریافتی از رایانامه ( ایمیل )) اسناد خود را جهت ارائه به کشور دیگر معتبر نمایند.

  • گذرنامه مهمترین مدرک هویتی (شناسایی) رسمی است که دولت‌ها برای شهروندانشان صادر و به آنها اجازه می دهند تا جهت تردد میان کشورهای دیگر استفاده نمایند. گذرنامه معرف هویت و تضمین‌کننده امنیت و حقوق اتباع یک کشور در قلمرو دیگر کشورها است.

    براساس قوانین جاری کشور، صدور گذرنامه جهت ایرانیان مقیم خارج از کشور به عهده وزارت امورخارجه است که این کار توسط نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور انجام می پذیرد.

    درخواست و صدور گذرنامه، مبتنی بر یکی از دلایل زیر میباشد:

    • پايان اعتبار گذرنامه (افرادي که از اعتبار گذرنامه آنان 6 ماه و يا کمتر باقي مانده است)

    • پرشدن صفحات گذرنامه

    • تغيير نام و نام خانوادگي و يا تاريخ تولد به استناد شناسنامه ايراني

    • تغيير محل اقامت اتباع مقیم در گذرنامه

    متقاضیان دریافت گذرنامه میبایست پس از تشکیل پرونده الکترونیک (پروفایل)، تکمیل فرم درخواست صدورگذرنامه و بارگذاری تصویر اسناد مورد نیاز، ارسال آن به نمایندگی مورد نظر و نیز مراجعه حضوری (با در دست داشتن کدرهگیری دریافتی از رایانامه) مراحل صدور و تحویل مدارک را انجام و گذرنامه خود را دریافت نمایند.

  • انجام كليه امور ذيل به استناد ماده 1001 قانون مدني و مواد 12، 22، 13، 31 و 43 قانون ثبت احوال و بند (و) ماده 5 كنوانسيون وين در امور كنسولي و نيز بند 6 ماده 2 قانون وظايف وزارت امور خارجه، بعهده نمايندگيهاي جمهوري اسلامي ايران (وزارت امور خارجه_اداره سجلات و احوال شخصيه) مي باشد.

    مختصري از اموري كه به عهده اداره سجلات و احوال شخصيه مي باشد و در سامانه میخک قرار دارد به شرح زیر است:

    • ثبت ولادت و صدور شناسنامه

    • ثبت و صدور سند ازدواج و پروانه زناشويي

    • ثبت و صدور سند طلاق

    • ترجمه و تایید گواهی فوت، گواهی وفات

    متقاضیان دریافت این خدمات نیز میبایست پس از تشکیل پرونده الکترونیک (پروفایل)، تکمیل پرسشنامه درخواست و بارگذاری تصویر اسناد مورد نیاز و ارسال آن به نمایندگی مورد نظر و با مراجعه حضوری (با در دست داشتن کدرهگیری دریافتی از رایانامه) مراحل درخواست را انجام و خدمت مورد نظر خود را دریافت نمایند.

  • آپوستیل یک شیوه بین المللی تایید اسناد است که اصلی بودن مدارک و اسناد رسمی دیگر کشورها مثل گواهی تولد، سند ازدواج، مرگ و یا حکم دادگاه را تصدیق میکند.گواهینامه آپوستیل بطور معمول به اسناد و تاییدیه های محلی پیوست می شود تا به این اسناد اعتبار بین المللی ببخشد.بیشتر کشور های دنیا این پیمان را به رسمیت شناخته اند و هر گواهینامه، سند یا مدرکی که در سایر کشورهای عضو این پیمان صادر شده و ممهور به آپوستیل باشد، در دیگر کشورهای عضو قابل پذیرش است. اسناد و مدارکی که از طریق آپوستیل تأیید می شوند، نیاز به تایید مجدد قانونی ندارد.

    مهر آپوستیل برای هر نوع سند شامل گواهی ها، اساسنامه ها، صورت جلسه ها، اسناد ازدواج و طلاق، گواهی فوت، حکم دادگاه و نظیر آن قابل استفاده می باشد.